Nástrahy falešných světů

Ivan Pilný píše pravidelně do Eura sloupek nazvaný Glosy postaršího technokrata. Obvykle patří mezi první texty, které si přečtu. V čísle 39 nesl sloupek název Opustíme začarovaný kruh IT komunity? a všímá si v něm sebestřednosti a demagogického přesvedčení ICT průmyslu (dobře jej zná z nejvyšších pozic, které zastával v Microsoftu a Českém Telecomu), že bez jeho polotovarů skončíme v periferním pralese.

Také mi vadí stále agresivnější marketing, který se často maskuje za jiné aktivity a prvořadý zájem prodat skrývá do rádoby evangelizujicích poselství, jež naivnější konzumenti nedokáží prohlédnout. Ale abychom byli spravedliví, to se zdaleka netýká jen ICT. Jen tím, jak přestalo být doménou nadšených pionýrů z oboru a přerostlo do hlavního proudu ekonomiky, nabalilo na sebe některé manažery a prodejce, kterým je de facto jedno, zda prodávají servery, pračky nebo jogurty. Umějí dobře hrát svoji hru, maji dost velký marketingový rozpočet a intermediaries, tedy média a pořadatelé různých konferencí, jim jdou na ruku ještě vděční za informační obsah, za který nemusejí platit. Bohužel – často s tím vystačí.

ICT je vlastně typickým příkladem velkého malého světa, jak o nich píše Petr Koubský na svém blogu. Myslím, že většina z nás v něm často přebývá. Když do nich patříte a na chvíli je opustíte, jste doslova na vycházce; žasnete, jak to chodí venku a zároveň vás to nezajímá, protože váš svět je jiný a jinde.

Co s tím? Samozřejmě nenapadám samotné principy podnikání a aktivního marketingu. Ptám se i sám sebe, zda jsem někdy ve svatém zápalu nesklouznul za pomyslnou hranici. Chtělo by to asi více upřímnosti, osobní integrity a kultury veřejné komunikace na straně ICT influencers. A také výraznější odlišení reklamního a marketingového obsahu, které by si infoprostředníci měli hlídat.

Napsat komentář