Bez kyslíku aneb víc než jen hezké obrázky

Musím se vám přiznat k jedné úchylce. Baví mně sledovat televizní reklamy. Tedy ty nové, ne po padesáté viděné spoty o bělící síle pracího prášku nebo ty fotbalovo-pivní se sudy kopanými do sklepa. Je to vlastně jakýsi druh kulturně podmíněné hry s divákem. Přitáhli jsme Tvoji pozornost? Rozumíš našemu sdělení? Líbí se Ti styl naší komunikace? Trefujeme se do Tvých potřeb a přání?

V zahraničí se obvykle cestou z letiště lačně rozhlížím po billboardech se zvědavostí, zda se podaří mě vizuálně zaujmout a naladit mě na příjem sdělení (tak je tomu většinou v Anglii) a nebo zda mi přijdou nudné a vzdálené (většinou v Rakousku).

Často jsme měli v poslední době na českých televizních kanálech možnost sledovat bublinky v modré vodě se stoupající dvojicí nebo třepotajícími se ptačími křídly. Musím říct, že ta reklama se mi moc líbí. Má dokonalé zpracování a pro komunikaci revolučně nového produktu nebo značky je velmi působivá. Jako cizinec krátce pobývající v ČR bych se o nabídku O2 určitě začal zajímat.

Jenže v tom je ta potíž. Nejsem cizincem a dobře si pamatuji arogantní chování Českého Telecomu. I zběžným porovnáním současné nabídky s konkurenčními nenacházím zřejmou, natož revoluční, výhodu. Reklama pocitově krásná, ale naprosto neúčinná, vyvolávající spíše úsměšek. Říkám si, vždyť přece musejí vědět, jakou mají za ta léta image u veřejnosti. Pokud rozsáhlou přesvědčovací kampaň, tak spíše ve smyslu, že s novým majitelem nastává nový způsob chování k zákazníkům a partnerům. Proč volit bombastickou a ambiciózní kampaň, nemám-li v ruce opravdové eso?

Již před šesti lety, kdy Český Telecom měnil logo a svoji kampaň postavil na sloganech Teď měníme zítřek a Víc než jen slova, jsem se  v tomto článku pozastavil nad smyslem jeho hry s cílovými skupinami a souladem této hry s hodnotou reálných produktů a s chováním v obchodním styku. Na rozdíl od doby před lety je tu však jeden rozdíl. Můžeme se divit rozhodnutí manažerů O2, avšak víc nám do toho není, neboť kampaň už nejde z naší kapsy.

O té si rozhodujeme sami a někdy stačí ke změně dodavatele shoda okolností. Několik dní po opravě nám doma znovu přestala fungovat pevná telefonní linka a Ou Tú nepovažoval za nutné přednostní návštěvu technika. A protože mi právě přistála na stole nabídka Karnevalu, jehož kabel jsme už doma využívali pro TV a Internet, velmi rychle jsem srovnal výši paušálu a volných minut a dnes už jsme bez kyslíku. Ale ta reklama se mi pořád líbí.

Napsat komentář