Vzdělávání a jeho formy
In the information, as opposed to the agriculture or industrial, economy, … people prosper less according to what they have in their hands or bank accounts, and more according to what they can do with their minds. … Education is just about the most important job a community can do. (Esther Dyson, Release 2.0)
Využití informačních technologií ve vzdělávání není nic nového. V posledních deseti letech se rozšíření osobních počítačů prosadilo i v podpoře výuky. Počítače se staly výkonnějšími, multimediální aplikace daly uživatelům svobodu pracovat s nimi po svém, ale přesto se výsledný efekt příliš nelišil od klasického korespondenčního kursu. Tato forma výuky totiž studenty izolovala od sebe, nebyla tu možnost diskuse s učitelem nebo s ostatními studenty, nebyl prostor klást otázky apod.
Požadavky na vzdělání se dnes radikálně změnily od těch v minulosti, neboť
- zvýšily se náklady na vzdělávání
- objevila se potřeba celoživotního vzdělávání
- zkrátil se životní cyklus výrobků
Vzdělávání je široký pojem. Můžeme jej definovat na základě tří primárních procesů vzdělávací instituce
- učení, trénování, vedení (Teaching & Training & Coaching) – předávání obecných znalostí a dovedností, jednosměrná nebo obousměrná komunikace se studenty
- poradenství (Consulting) – řešení konkrétních problémů praxe, aplikace teoretických poznatků
- publikování (Publishing) – přinášení nových podnětů a myšlenek, tvorba trvalého fondu know-how, forma komunikace s ostatními kolegy
E-education v kontextu E-commerce
Považujeme-li elektronické obchodování a perspektivu síťové digitální ekonomiky za trendy, které ovlivní skoro každouoblast naší práce a života vůbec, přidejme k tomu vzdělávání. Ve světě, kde bude vládnout informační hodnota, je totiž nezbytností permanentní vzdělávání a rekvalifikace. S klasickým způsobem školní docházky to však bude mít pramálo společného. Proč? Podívejme se na několik důvodů, proč by se měl zabývat online vzděláváním v podstatě každý tržní subjekt.
- vzdělávání je jedním ze tří základních předpokladů vzniku masového trhu pro elektronické obchodování (vedle demonopolizované telekomunikační infrastruktury a právního rámce)
- vzděláváním chápejme též nový přístup k podpoře stávajících nebo potenciálních zákazníků
- na trhu znalostí uspěje ten, kdo dokáže vysvětlit druhé straně principy svých produktů a služeb a kdo je lépe naučí využívat jejich konkurenčních výhod
Internet nebo veřejná informační síť obecně přináší straně nabídky účinný prostředek pro vzdělávání svých zákazníků a straně poptávky dává možnost rozhodovat se méně dle reklamních sloganů a více dle konkrétních faktů. Na druhé straně intranet nebo i jiná forma podnikového informačního systému je pro organizaci nástrojem pro levné a efektivní vzdělávání vlastních pracovníků a správufiremního know-how.
Změna role univerzit a vysokých škol
Školy se již teď musí připravovat na zásadní změnu své společenské role. S rozvojem IT nemohou již konkurovat jako zdroje encyklopedických informací, jejich nezastupitelnost je spíše ve fungování jako střediska komunikace a tréninku, jako centra takových aktivit, které nelze provozovat virtuálně. Je velikým otazníkem, zda je české konzervativní vysoké školství schopno potřebné proměny. Co schází českému vzdělávacímu systému na cestě k informační společnosti, dobře charakterizuje komise EU v [3]:
- diverzifikace financování vyšších vzdělávacích institucí
- zlepšení strategického řízení univerzit
- diverzifikace nabídky (soukromé a celoživotní vzdělávání)
- rozvoj neuniverzitního sektoru
- integrace vzdělávání s vědou a výzkumem
- hodnocení kvality
- posílení vztahů s průmyslem, mezinárodní spolupráce
Časem se změnily klíčové schopnosti a dovednosti a právě jejich tréninkzvládnutí bude které budou vyžadová
- získávat, analyzovat a organizovat informace
- předávat myšlenky a informace, rozumět komplexu vzájemných vztahů
- plánovat a organizovat aktivity různých typů
- spolupracovat s ostatními a formou týmové práce
- používat matematické myšlení a postupy
- logicky uvažovat a řešit problémy
- využívat technických zařízení
Uvádí se sedm základních principů, o které by se měl opírat způsob výuky
- Podpora kontaktů mezi studenty a učiteli
- Rozvoj spolupráce mezi studenty
- Používání metod aktivního učení
- Nutnost rychlé zpětné vazby
- Důraz na čas potřebný k vykonání úkolu
- Očekávání úspěchu
- Respektování různorodého talentu a odlišných způsobů učení se
Co přináší E-education
- přístupnější, efektivnější, levnější (pokud nejsou splněny alespoň dvě z těchto kritérií, není velkým přínosem oproti klasickým formám studia)
- posun od didaktického výkladu k projektově orientované práci
- změna pojetí studia (Internet jako interaktivní médium i jako nový prostředek výuky)
- individualizace výukového procesu (lze se přiblížit k ideálu každého vzdělávání – každý student může mít individuální studijní plán)
ACCEL model
Interaktivní distanční studium s podporou IT by mělo odpovídat tzv. ACCEL modelu, tzn. že by se měloopírat o pět základních pilířů:
- Aktivita – studenti se účastní výukového programu, který vyžaduje přemýšlivý a aktivní přístup
- Spolupráce – studenti se účastní diskusí, aktivit a projektů s ostatními kolegy
- Přizpůsobivost a přístupnost – výukový program je přizpůsoben potřebám a požadavkům studentů ve smyslu časových plánů, výukových cílů, úrovně přípravy a stylu
- Kvalita – výukový program je připraven specialistou na danou problematiku a umožňuje studentům přístup k mnoha cenným informačním zdrojům
- Vhodnost pro životní styl – studium je přizpůsobené životu studentů, dostupné časovým i finančním možnostem, nezávislé na místě pobytu, s volitelným tempem
Náklady
Náklady, které je nutné uvažovat na zahájení online kursů, by měly zahrnovat
- technické prostředky (hardware, software)
- tvorba konceptu a konkrétních forem vzdělávacích služeb (software, data, orgware)
- tvorba a údržba obsahu (data)
- provozní podpora výuky – technická a komunikační (lidé)
Oproti klasickým formám výuky lze dosáhnout velkých úspor z rozsahu (současně může jeden kurs studovat neomezené množství studentů, což v reálné posluchárně není možné). V tomto ohledu je však třeba vzít na vědomí výrazně větší investiční náklady nutné k prvotnímu vytvoření daného kursu a velikost potenciálního trhu s jeho omezením vlivem jazykové bariéry. V neposlední řadě jetřeba zmínit možnost krátkodobého využití kapacity špičkového odborníka, resp. učitele, jehož živá přítomnost při výuce není možná z důvodů časových nebo finančních.
E-education v praxi
Ústav informatiky VUT FAST je v současné době zapojen do dvou mezinárodních projektů, jejichž součástí je mj. online vzdělávání. Kromě toho pracuje na koncepci fakultního informačního systému v prostředí intranetu pro Fakultu stavební VUT v Brně. Zde budou časem publikovány podrobnější informace.
Reference
- The Teaching Web: A Guide to the World Wide Web for all Teachers (Owsten R.)
- Web Based Training White Paper (WBT)
- Agenda 2000, European Comission Opinion on the Czech Republic’s Application for Membership of the EU
- Learning in the Information Society, Action plan for a European education initiative
- Seven principles of good teaching practice (King J.W.)
- Implementing the seven principles (Chickering A.W., Ehrmann S.C.)
- The history and development of key competences (Monash University, DEETYA)
- Distance Learning Online: A Faculty FAQ (Microsoft)
- Free Education on the Internet
- Vzdělávání v prostředí globálních informačních sítí (Prague Internet World 98, Veselý V.)
- Vzdělávání v informační společnosti (Rufis 97, Peterka J.)
- Dokumentace k projektu MBA Online pro Brno Business School (DirectNet Consulting)
- Obsah projektu Komunikační Internet strategie (Veselý V.)
- Porovnání integrovaných systémů pro výuku na WWW (Drška L.)
- Vliv technologií na rozvoj lidského myšlení (Brdička B.)