Online obsah za peníze

Společnost Van Dusseldorp & Partners, která koncem dubna uspořádala s First Tuesday CZ v Praze business development day pro jihokorejské ICT firmy, publikovala nedávno studii zaměřenou na zpoplatňování informačního obsahu online. Podle ní se málokterá vydavatelství k tomuto kroku odváží a ta, která tak učiní, pak dávají přednost přijímání platebních karet namísto uživatelsky přívětivějších a často levnějších platebních řešení. S tím, jak klesají příjmy z reklamy, je zpoplatnění obsahu často jedinou cestou pro média, která mohou nabídnout exkluzivní a populární informační obsah. Další vývoj tak bude dle studie svázán s ochotou firem investovat větší prostředky do nových platebních systémů a také s důvěrou k alternativním platebním kanálům.

Vzhledem k podmínkám zpracování plateb kartami nemohou být přijímané částky pod 5 EUR pro poskytovatele obsahu ziskové. Karetní společnosti si totiž účtují provizi okolo 3% s minimálním poplatkem na transakci mezi 0.5 a 4 EUR, čímž jsou platební karty pro velké množství plateb velmi malých částek prakticky nepoužitelné.

Většina řešení používá podobné mechanismy, které vyžadují jednorázovou registraci a ochranu uživatelských informací heslem. Mezi způsoby účtování patří agregace plateb na telefonním účtu, debetní systémy nebo předplacené účty. Jejich hlavní výhoda pro uživatele a poskytovatele obsahu je v nízkých nákladech. Ve většině případů se uživatel registruje bezplatně a poskytovatel obsahu platí za implementaci software a za provize z prodeje. Otevření kanálu pro velmi malé platby by se čtenářům umožnilo objednávat si jednotlivé kopie výtisků, vyhledávat v online archivech (s možným časovým omezením), stahovat jednotlivé články z webu nebo zakoupit výtisk celého vydání. Tím by se pro vydavatele otevřel další zdroj přijmu.

Není lehké přesvědčit uživatele, aby se registrovali k používání alternativních platebních systémů. Na druhé straně dvě třetiny z těch, kteří tak již jednou udělali, jsou dle výsledků studie ochotni se přihlásit znovu. Vzdělávání čtenářů a jednoduchost používaných mechanismů mají být nejdůležitějšími podmínkami pro úspěch online platebních systémů.

 

Jde to s PDF a mobilem

Noviny jako německý Rhein Zeitung a holandský Telegraaf používají software pro podporu PDF formátu, který uživatelům umožňuje výběr jednotlivých článků z původních stránek tištěného vydání. K nim jsou vkládány reklamy, které vypadají stejně jako v tisku. V současné době se zdá, že kombinace online publikování v PDF společně s jedním nebo dvěma mikroplatebními systémy je tou nejlepší cestou, jak vstoupit na trh placeného online obsahu.

Švýcarské noviny Le Temps hodlají umožnit svým online čtenářům platit za články v archivu pomocí mobilního telefonu. Ženevské periodikum si vybralo domácí systém EchoPay. Čtenář zadá číslo svého mobilního telefonu a obdrží SMS s kódem umožňující přístup k plnému textu článku. Účtovaná částka se pak objeví na jeho výpisu. Ve Švýcarsku již podobné systémy existují, avšak fungují jen s národním operátorem. Le Monde ve Francii umožňuje plný přístup ke svému obsahu online za paušál 5 EUR měsíčně, španělské noviny El Pais nedávno implementovaly podobný model ve výši 80 EUR za rok. Tato řešení však nejsou tolik flexibilní jako mikroplatební systémy umožňující nižší platby vztažené též k jednotlivým článkům (Le Temps si každý cení na 1.70 EUR).

 

Velcí vydavatelé Internetu věří

Online obsahu věnují velkou pozornost významní vydavatelé jako Financial Times, El Pais, Le Monde a Der Spiegel, kteří se stali zakládajícími členy evropské pobočky Online Publishers Association (OPA). OPA vznikla v USA v roce 2001 a jejím cílem je kromě hájení zájmů vydavatelů na mezinárodní úrovni také podpora Internetu jako efektivního kanálu pro poskytování obsahu a personalizované reklamy.

 

A u nás?

Nejčtenější tištěná periodika si zatím Internet opatrně oťukávají formou spojování se s menšími úspěšnými servery a integrací jejich specializovaného obsahu do svých portálů. Nejaktivnější je zatím v tomto směru společnost Mafra, která připojila obsah Mobil serveru a Fincentra do iDnes. Ke zpoplatnění obsahu sáhlo vydavatelství Economia On Line v rámci své serverové farmy iHNed a hráčský BonusWeb (součást skupiny Mafra). Není divu, český trh je malý a jazykově omezený s nevelkou penetrací pravidelných online čtenářů v populaci. Navíc tu ještě není zvykem platit za informace. A mikroplatby? Provozu jejich systémů zatím brání nejasný výklad nového Zákona o platebním styku.

Online obsah však není jen zpravodajství, ale také např. distanční vzdělávání. V oblasti vzdělávání žáků a studentů skýtají dle názoru VIP největší potenciál firmy LANGMaster International (s projektem Brána vědění) a Centre for Modern Education (s projektem Škola za školou). Bez širokopásmového Internetu a průlomu v dostupnosti ADSL širokým vrstvám rodičů si však můžeme nechat o významnějším rozvoji i-learningu (a tím i zpoplatňování obsahu) jen zdát.

 

Napsat komentář