Expandia e Raiffeisen

eBanka bude mít nového vlastníka. 100 % podíl kupuje za 130 milionů eur Raiffeisen Bank. Dlouholeté klienty EB by to mělo zajímat. Předchozí prodej původních vlastníků skupině PPF a zařazení banky do holdingu České pojišťovny bylo totiž znát.

Vznik tehdy ještě Expandia banky byl zjevením na líně se probouzejícím českém bankovním trhu, který se v polovině 90. let soustředil hlavně na firemní klientelu. Malí střadatelé jej moc nezajímali a Internet ještě méně. Expandia banku vymyslela a v roce 1998 „postavila“ skupina mladých ambiciózních podnikatelů ve věku kolem 25 let, kteří se nebáli vkročit na velmi konzervativní půdu s revolučním projektem znamenajícím významný počin pro rozvoj Internetu v ČR. Někteří si možná vzpomenou na eCity – hru na virtuální město, do které se zapojily statisíce uživatelů, nebo na neformální brainstormingy o rozvoji Internetu v ČR pořádané rovněž lidmi z vedení EB.

Klíčoví lidé stojící za vznikem banky se ostatně neztratili. Jeden z nich je teď víceguvernérem České národní banky, další stojí v čele expandující e-learningové firmy. V týmu externích konzultantů byl další „mladík“, který je nyní generálním ředitelem jednoho z nejvýznamnějších systémových integrátorů.

Z pionýra internetového bankovnictví, který rázem změnil uvažování lidí o bankovních produktech a který po stránce firemních procesů a péče o klienta léta vedl před konkurenty o několik koňských délek, se postupně stala víceméně standardní banka se silnějším kapitálovým zázemím, ale také s nectnostmi, kterými oplývaly ostatní „kamenné“ bankovní domy.

V paměti mě utkvěly dvě vzpomínky. Když se na konci 90. let na jedné z konferencí řešilo, zda mají mít všichni zaměstnanci firem neomezený přístup k Internetu a zda tím neutrpí jejich pracovní morálka, zástupce eBanky (na rozdíl od ostatních panelistů) poznamenal, že pro ně je to součást firemní kultury a pokud si zaměstnanci plní svoje povinnosti, ať si surfují, kde je jim libo.

Firemní kultura se změnila za nového vlastníka. Bylo zrušeno diskusní fórum pro klienty, kteří si na něm dovolili kritizovat některé změny bankovních služeb, a marketing banky tak byl odstřižen od kanálu neformální komunikace se svými zákazníky. Co to znamenalo pro image banky na veřejnosti, netřeba dodávat.

Tisková zpráva říká, že eBanka ke konci prvního čtvrtletí obsluhovala s 900 pracovníky 117 tisíc klientů a její celková aktiva dosáhla 17 miliard korun. Spojením obou peněžních ústavů vznikne šestá největší banka na trhu s podílem 3,2 %. Technologicky si udržuje již výrazně menší, ale stálý, náskok. Počkejme si, co to bude akvizice znamenat pro firemní kulturu obou bank a hlavně pro jejich klienty.

Napsat komentář