WWW audit je jedním z prvních kroků v projektu Komunikační Internet strategie. Je výhodné s ním v projektu tvorby strategie začít, má-li již Klient vytvořenou svoji WWW službu. Bod 3 (analýza konkurence, příp. partnerů) WWW auditu je pak samozřejmým krokem, který by měl předcházet budování jakékoliv WWW služby.
Cílem Web Auditu je posoudit a zhodnotit
- do jaké míry přispívá WWW služba k naplňování podnikatelských, resp. marketingových, cílů organizace
- konkurenceschopnost WWW služby
- vnímání / image WWW služby mezi internetovskou veřejností
Web audit přitom neposuzuje pouze samotnou WWW službu, ale komplexní přístup organizace k online marketingu na Internetu.
Postup prací na projektu Web Audit
- Studium WWW služby a analýza firemních podkladů
- Interview s představiteli vedení organizace (především z útvarů marketingu a informatiky)
- Analýza konkurence na Internetu (nalezení, zhodnocení a porovnání WWW služeb každého nebo vybraných konkurentů)
- Cca jednodenní workshop s pracovní skupinou Klienta a dohoda na vahách jednotlivých kritérií hodnocení
- Analýza (nalezení a rozbor odkazů na zmíněnou WWW službu z ostatních serverů) a hodnocení WWW služby dle standardizované metodiky (popis hypermediálních elementů, slovní hodnocení, skupinové bodování, výpočet výsledků)
- Hodnocení image vybraným vzorkem cílové skupiny (sestavení vzorku cílové skupiny, předání podkladů pro hodnocení, převzetí dat a vyhodnocení)
- Sestavení souhrnné zprávy
Body 3 a 4 lze na přání Klienta silně zjednodušit, bod 6 případně vynechat.
Příklady kritérií pro bodové hodnocení WWW služby
Kritérium |
Co se hodnotí |
Kvalita informačního obsahu | Rozsah poskytovaných informací a jejich relevance k potřebám návštěvníků, vícejazyčná verze, apod. |
Aktuálnost informačního obsahu | Míra aktuálnosti poskytovaných dat |
Jedinečnost informačního obsahu | Lze informace vystavené na WWW získat i jinde (u konkurence nebo jinou formou od stejného či cizího subjektu) |
Design, grafické zpracování | Estetické kritérium, atraktivnost, vhodnost |
Rychlost přístupu | Doba downloadu (na různé dokumenty a ze sítí různých providerů) |
Uživatelský komfort, jednoduchost navigace, strukturovanost | Jak snadná je orientace při hledání informací, jak logická je struktura, resp. hierarchie informací |
… |
Celkově je posuzováno 11 možných kritérií, kterým se přiřazují stanovené váhy a hodnocení jednotlivých konzultantů. Škála hodnocení každého kritéria je stejná (1 až 5 bodů, více bodů znamená lepší hodnocení). Váhy se vždy stanovují individuálně pro každou WWW službu na základě online marketingového auditu a podnikatelských cílů WWW služby (společně s Klientem). Hodnocení WWW služby má samozřejmě i svoji textovou část, která obsahuje doporučení konkrétních kroků jako základ pro vytvoření komunikační Internet strategie dané organizace.
Jako ukázku bodu 3 pro Vás připravil VIP porovnání vybraných českých bank dle metodiky WWW auditu vytvořené v mezinárodní spolupráci.