Není novinkou, že nám v Evropě v porovnání s americko-asijskou konkurencí schází víc podnikatelského ducha a ochoty riskovat. V zemi se 40-letou vládou komunistů, kde podmínkou přežití bylo nevybočovat z řady, je ještě delší cesta k odvaze, aby člověk opustil sociální jistoty zaměstnance a pustil se do nejistých vod podnikání.
Velkým úskalím je nalezení kapitálu pro počáteční fázi rozvoje firmy. Pro investiční fondy jste ještě moc malí a úspory a půjčky od přátel a příbuzných už nestačí. Tohle je parketa pro business anděly. Bohaté jednotlivce s vlastními business zkušenostmi, kteří raději podpoří odvážného podnikatele s chytrým nápadem (výměnou za podíl na firmě), než aby čekali na jisté (ale nevelké) zhodnocení svých investic v realitách nebo starožitnostech. Problém je, že těchto andělů v Evropě, a u nás už vůbec, moc není. A k těm, co existují, se není tak snadné dostat.
Právě oni tvoří jednu ze dvou stran reality show kanálu BBC2 Dragon’s Den (Dračí doupě), jejíž šestá série začala letos v červenci. Vůbec poprvé se vysílala v Japonsku a diváci britské televize ji mohou sledovat od ledna 2005.
Formát je jednoduchý. Podnikatel předstupuje před pět investorů a má 3 minuty na to, aby je přesvědčil o investici do své firmy. Hned na úvod musí jasně sdělit, jakou částku požaduje a jaký podíl na firmě za to nabízí. Na závěr čelí všetečným otázkám bez obalu, které mnohdy nemilosrdně odkrývají nepřipravenost záměru. Obvyklý scénář vypadá tak, že jednotliví investoři se postupně vzdávají dalších otázek i možnosti investovat a podnikatel odchází s prázdnou. Občas se však jeden nebo více investorů nechá přesvědčit a firmu podpoří.
Ryze zábavných reality show jsme už v našich televizích viděli dost. Nenastal čas pro sérii, která může být plnit také roli užitečné osvěty? Začínajícím podnikatelům i těm, kteří s myšlenkou podnikat třeba jen koketují, by mohla ukázat, jaké otázky by si měli klást před tím, než začnou připravovat prezentaci pro investory nebo své potenciální partnery. Netřeba dodávat, že odvážným štěstí přeje, a tak i ti, kteří investici od draků nedostanou a v očích někoho se možná i ztrapní, uspějí často jinde a jinak, např. získáním lepšího místa nebo jiné atraktivní nabídky.
Mám jen dvě obavy. Často slýchám, jak mnoho je úžasných podnikatelských záměrů a jak málo investorů. Když však dojde k jednání, zjistí se, že ten nápad se dotyčný bojí prezentovat, aby mu jej někdo neukradl. A nejsem si také jist, zda by se u nás našlo pět investorů, kteří se nebudou bát závisti a svolí k tomu pravidelně se ukazovat v televizi. Co myslíte vy?