Projekty podnikových Internet strategií bývají zaměřeny na tři úrovně komunikace:
- marketingovou – ve smyslu vytváření image a působení na okolí
- informační – ve smyslu poskytování a výměny informací
- technologickou – týkající se standardů a používaných nástrojů a Internet technologií pro přenos dat v rámci veřejných počítačových sítí
Rozsah a charakter každého projektu se pochopitelně liší dle specifických potřeb a plánů dané organizace a je ovlivňován momentální situací na trhu. V dalším textu jsou v krátkosti zmíněny fáze, které většinou tvoří kostru projektu. Na základě našich zkušeností se osvědčuje nejdříve vytvořit pracovní tým složený z konzultantů a ze zástupců klienta a projekt zahájit jednodenním až dvoudenním tréninkem zaměřeným na principy online marketingu, na v projektu používané techniky a na zformování týmu.
- Východiska marketingové a informační strategie organizace
- online audit, revize strategických cílů ve vztahu k Internetu
- Segmentace trhu
- hlavní skupiny zákazníků a jejich charakteristiky
- jejich porovnání s relevantními segmenty uživatelů českého Internetu – viz průzkum Ústavu informatiky
- analýza ostatních subjektů (dodavatelé, strategičtí partneři)
- Konkurenční strategie
- vztah konkurence k Internetu, analýza konkurenčních online služeb dle standardní metodiky
- Marketingový mix – 5P
- Product, Promotion, Place, Price – jak podpořit jednotlivé složky mixu v online prostředí
- AIDA model
- Attention, Interest, Desire, Action – plánování online sekvencí směřující od upoutání pozornosti potenciálního zákazníka k vyvolání konkrétní akce
- Perspektivy Intranetu/Extranetu
- audit datového modelu pro marketing
- vazby na marketingovou část podnikového informačního systému
- Definování, hodnocení a výběr projektů
- klíčová fáze projektu, ve které se definují konkrétní cesty (podprojekty) vedoucí k naplnění formulovaných online marketingových cílů
- V další části dochází k hodnocení podprojektů dle stanovených kritérií a k výběru těch, které budou v návaznosti na KIS realizovány.
Příklady projektů navržených KIS
Komunikační strategie pro Internet vyúsťuje v řadu konkrétních (pod)projektů, ze kterých se na základě jejich hodnocení a dalších omezujících podmínek vybere jejich podmnožina určená k realizaci. Dle metodiky, která je zpracovávána ve spolupráci Ústavu informatiky VUT FAST, společnosti DirectNet Consulting a zahraničních konzultantů, následují příklady několika možných (pod)projektů:
Návrh interaktivních služeb
Kvalita interaktivních služeb je podstatným jazýčkem na vahách při hodnocení úspěšnosti WWW služby. Jejich návrh zahrnuje mj. definici cíle a přínosů, funkční popis, návaznost na vnitropodnikové systémy (databáze), návrh datových struktur a vstupních formulářů. Jako velmi důležité se ukazuje definovat rozhraní na marketingovou komponentu informačního systému organizace a na její datový model.
Struktura a návaznost hypermediálních objektů a jejich popis
Hypermediálními objekty jsou myšleny jednotlivé WWW dokumenty (statické nebo dynamicky generované), grafické objekty (loga, fotografie apod.) a ostatní multimediální prvky (video nebo audio sekvence). Výstupem musí být jednoznačně definovaný model (nezávislý na HW/SW/DB platformě ani jiné technologii) pro realizátora WWW služby.
Vizuální styl
představuje zásady návrhu každého WWW dokumentu, podoba hlavičky a patičky, definice barvových schemat atd.
Tvorba textového / grafického obsahu
Ne vždy lze kompletně převzít již vytvořené podklady (určené pro tištěné prezentace). Velká část textového obsahu vzniká až na základě úvodních prací v rámci komunikační strategie, které se rozpracovávají v čase mezi formovacími semináři.
Organizační a provozní pravidla
- návrh kompetencí mezi útvary marketingu a informatiky
- zajištění okamžité odezvy pro klienta
- změna popisu pracovních míst
- přístupová práva uživatelů (viz bezpečnostní aspekty)
Internet promotion
- registrace WWW služby v tématických katalozích a vyhledávacích službách
- definování tzv. linkage policy
- analýza vhodných reklamních prostorů a jejich výběr
- návrh a tvorba reklamních prvků
- plán a realizace propagace na Internetu i mimo něj
-
Analýza návštěvnosti
Jedná se zpravidla o kvantifikaci měřitelných efektů, které vyvolala WWW služba – zahrnuje způsoby sledování návštěvnosti, návrh struktury sledovaných dat a postupů využití výsledků (důležitá je vazba na ostatní marketingová data získaná organizací z okolí mimo Internet)
Training
určený většinou pro pracovníky marketingu, dealery nebo zaměstnance z jednotlivých organizačních útvarů zodpovědné za aktualizaci informací jim přidělených
Bezpečnostní aspekty
Klíčovými úkoly pro bezpečnost online transakcí je
- zajištění utajeného přenosu dat
- potvrzení identity (autentizaci) všech dotčených stran
- integrita platebních příkazů pro objednávky zboží a služeb
Tato část nezahrnuje pouze technické aspekty bezpečnosti, ale definuje rovněž úrovně utajení jednotlivých informačních produktů a organizační pravidla pro nakládání s nimi.
Metoda formovacích seminářů
Pro řešení projektů KIS lze s úspěchem využít metody formovacích seminářů, která je původní modifikací metody Joint Application Development tuzemskou firmou SHINE a používá se jako základ pro formování týmu a vytváření dohod. Tato metoda předpokládá vytvoření společného řešitelského týmu ze zástupců klienta a konzultační firmy. Formovací seminář můžeme definovat jako zvláštní druh soustředěné společné práce řešitelského týmu, při které se pod vedením zkušeného moderátora dochází ke klíčovým dohodám.