Jak rychle rostou aneb rozumějme správně žebříčkům

Deloitte & Touche Central Europe vyhlásila ve spolupráci s First Tuesday každoroční žebříček Technology Fast 50 nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední a východní Evropě (v návaznosti na celosvětové Fast 500). Soutěž byla letos otevřena všem samostatně obchodujícím firmám, které vyvíjejí technologická řešení (nejsou tedy pouhými dodavateli nebo distributory) a jejichž výnosy za rok 1999 byly nejméně 20 tis. USD. Rozhodujícím kritériem byl růst obratu za poslední 3 roky (bylo třeba doložit), tedy ukazatel počítaný dle vzorce (Rok2001-Rok1999)/Rok1999.

Svůj loňský úspěch zopakovaly maďarské firmy, které tentokrát obsadily první tři místa. Vítězem se stala společnost Interactive Net Design vyvíjející řešení pro internetové bankovnictví s úctyhodným růstem obratu 2337%. Zatímco loni měla ČR v první desítce 3 firmy, letos pouze jedinou – nejlépe hodnocenou českou firmou je znovu Internet Info na desátém místě s růstem 1022%.

Do první padesátky se vešlo celkem 20 maďarských společností (loni 14), 16 českých (loni 15), 6 slovenských (loni 2), po 3 polských (loni 8) a estonských (loni 3) a 2 lotyšské (loni 7). Z českých firem skončil na dalších místech 15. Aliatel (678 %) a 16. Solution style (598 %). Kompletní výsledky najdete na adrese Technology Fast 50, následný výběr VIP si všímá těch firem, které se udržely ve Fast50 druhým rokem:

Pozice 2002 Firma Růst [%] Obor činnosti Pozice 2001
18. Logos 527 podnikový software 43.
21. Multimedia atelier 413 design pro CD a web 22.
25. Et netera 330 e-byznys a m-byznys 5.
29. Fractal 249 e-byznys a prodej letenek 25.
39. TES Media 182 provozovatel kabelové televize 24.
49. Brain Systems 110 e-byznys a m-byznys 37.

Přestože můžeme považovat soutěž založenou na růstu obratu jako jediném kritériu za zjednodušující a pomíjející další parametry ekonomické výkonnosti, představuje Fast50 v současné době devalvace žebříčků desítkami nevěrohodných anket a soutěží „krásy“ za užitečný počin, který možná ukazuje budoucí hvězdy české ekonomiky. Kéž by se z něj poučili další organizátoři a nezapomínali uvádět vedle výsledků i metodiku hodnocení a kdo za výběrem stojí. Často by vyšlo najevo, že způsob hodnocení bývá mnohem primitivnější než se zdá z výčtu věhlasných pořádajících organizací.

Napsat komentář