Nebývá obvyklé, aby se podřízení ve státní správě tak zásadově postavili za svého vyhozeného šéfa, jako se stalo v minulých týdnech v agentuře CzechInvest (CI). 80 % zaměstnanců podepsalo nesouhlas se způsobem odvolání ředitele Tomáše Hrudy a přes 50 pracovníků včetně celého vedení na protest rezignovalo na svoje funkce. Je mezi nimi i bývalý ředitel Radomil Novák, který dosud působil jako zástupce agentury v Kalifornii.
Připomeňme, že Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zdůvodňuje okamžité odvolání ředitele nesrovnalostmi v zadávání veřejných zakázek a nepovoleným najímáním nových zaměstnanců. Hlasy z Czech Investu toto odmítají a vidí za ním spíše snahu zdiskreditovat práci agentury ministrem Římanem, který se kritikou CI v minulosti netajil, a dosadit do vedení jemu poslušné lidi, kterým by nevadila neprůhledná distribuce strukturálních fondů z EU podle pokynů MPO.
Novým ředitelem CI byl jmenován Roman Čermák, který doposud působil jako manažer průmyslové zóny Černovická terasa na brněnském magistrátu, kde měl na starost strategický rozvoj města a vedení hospodářského úseku. On sám jistě ví, že bude muset veřejnosti a svým novým kolegům nejdříve dokázat, že jeho hlavními kvalifikacemi pro funkci nejsou jen loajalita a stranická příslušnost. Způsobem jeho jmenování mu však ministr Říman situaci vůbec neulehčil.
Podstatnější je však něco jiného a proto tohle píšu. V CzechInvestu se podařilo vybudovat (i díky tehdejšímu řediteli Martinu Jahnovi) jednu z nejlépe fungujících státních agentur v ČR, která se vedle úspěchů při získávání zahraničních investic stala v posledních letech i motorem podpory podnikání a technologických inovací. Manažersky řízená agentura získala schopné mladé lidi (tak nízký věkový průměr najdete na málokterém úřadě), s nimiž probíhala komunikace o třídu lépe než s jinými státními organizacemi.
Někteří odborníci z oblasti podpory inovací zmiňují, že Czech Invest mohl být pro MPO opravdu nepohodlný. Bojoval proti byrokracii, snažil se zjednodušit proces žádostí a především tlačil na urychlení přípravy operačních programů. Není tajemstvím, že MPO tempu CI dlouhodobě nestačilo, a tak může být výměna vedení agentury vítaným důvodem k opožděnému startu nových operačních programů (což už je skoro jistotou).
Pokud je ministru Římanovi trnem v oku rozsáhlejší podpora zahraničních investorů než domácích firem, má jako ministr možnost jinak nastavit politické priority státu a svého ministerstva. Czech Invest byla pouze jeho implementační agenturou. Takhle ovšem likviduje dobře fungující organizaci, bere mladé generaci naději, že lze smysluplně pracovat i pro státní správu, a ohrožuje přípravu na čerpání strukturálních fondů pro firmy, neziskovky i samosprávu. A to je jeho manažerské selhání, na které můžeme doplatit my všichni.