Nakoukání do strategie Seznam.cz

Zatímco v oblasti filmového humoru si Borat získává pozornost mystifikacemi a záměrným komolením jazyka, ve světě ICT businessu začíná být účinnou formou firemního PR využívat osobní weblog jejího nejznámějšího zástupce.

Ivo Lukačovič si píše blog už nějaký ten pátek a často na něm dělá Seznamu neformální a chytrou reklamu. Minulý týden na něm publikoval část nové firemní strategie, tedy dokumentu, který v mnoha firmách neznají ani sami zaměstnanci. Kromě zajímavých finančních údajů (obrat za minulý rok okolo 1 mld Kč, zisk 480 mil. Kč) obsahuje několik provokativních myšlenek, které pro toho, kdo se pohybuje v internetovém podnikání, za pozornost určitě stojí, i když nemusí se všemi souhlasit.

V první řadě Lukačovič předpovídá soumrak portálů ve smyslu zastřešení co nejrozsáhlejšího spektra služeb pod jednu značku. Speciálně pak zmiňuje šest omylů, které Seznam demonstrativně opouští. Vybírám část textu (některé formulace jsou krácené nebo přestylizované) k víceméně třem z nich…
Portál musí nabízet všechny služby, nejdůležitější je e-mail
Uživatelé Internetu včetně začátečníků jsou silně neloajální jednomu poskytovateli obsahu. Nejvyšší míru loajality a přidané hodnoty představují vyhledávací služby, které oproti freemailu dokáží uživateli poskytnout unikátní hodnotu.

 

Obsah je král
Tvorba zpravodajských serverů je tím nejhůře vydělaným chlebem na Internetu. Obsah velice rychle zastarává, jeho tvorba je velmi drahá a podobnou hodnotu nabízí desítka konkurentů. Příjem z reklamy navíc výrazně zmenšují provize mediálním a reklamním agenturám.

 

Portál je mediální společnost
Mediální společnosti vytvářejí obsah, který prodávají svým uživatelům. Obchodují s již zavedenými komoditami. Portály na druhou stranu pracují s tím, co se koupit nedá (systém pro freemail, komunitní server nebo řešení pro fulltextové hledání). Úspěšné internetové firmy jsou především technologickými společnostmi a jejich úspěch spočívá v technologických inovacích.

Podle strategie bude Seznam zužovat své portfolio a některé služby prodá, zruší nebo nechá provozovat třetí stranou, aby se mohl soustředit na to, co umí nejlépe. Čeká ho totiž bitva z největších, s Googlem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *